Data: 13 grudnia 2018 godz. 19.00
Miejsce: Sala Oratorium Marianum – Uniwersytetu Wrocławskiego
Cena Biletu: 50 zł
Miejsca: 200 – nienumerowane
Organizator: Fundacja Rozwoju Kultury we Wrocławiu i Towarzystwo Koncertowe we Wrocławiu
Partnerzy Koncertu: Uniwersytet Wrocławski; Lions Club International; Towarzystwo Miłośników Wrocławia; Marka Schöller
Program koncertu:
Jan Sebastian Bach – Koncert skrzypcowy A-moll, BWV 1041,
Arcangelo Corelli – “12 Concerti Grossi” Op.6, Koncert Nr 3 C-moll
Jan Sebastian Bach – Koncert skrzypcowy D-moll, BWV 1043, I,II
Antonio Vivaldi – Symphonia C-dur, RV 112
Jan Sebastian Bach – Koncert skrzypcowy G-moll, BWV 1056:
Jan Sebastian Bach – Air
Antonio Vivaldi – “Cztery pory Roku”, Koncert Nr 4 F-moll, RV 297 “Zima”
Tomaso Albinoni – Adagio G-moll
Wykonawcy koncertu:
Zespół Solistów Ricordanza pod kierownictwem artystycznym Viktora Kuznetsova
Informacje o kompozytorach:
Jan Sebastian Bach https://pl.wikipedia.org/wiki/Johann_Sebastian_Bach
Arcangelo Corelli https://pl.wikipedia.org/wiki/Arcangelo_Corelli
Antonio Vivaldi https://pl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Vivaldi
Tomaso Albinoni https://pl.wikipedia.org/wiki/Tomaso_Albinoni
Wrocławski Zespół Solistów „Ricordanza” powstał we Wrocławiu w roku 2000. Stworzył go znakomity skrzypek i pedagog Wiktor Kuzniecow. Wykształceni przez niego skrzypkowie, (młodzi, utalentowani, grający na wysokiej klasy instrumentach z XVIII i XIX wieku) byli tego zespołu zaczynem. W swym stylu muzykowania „Ricordanza” godzi w sobie dwa typy gry: grę solo i grę zespołową. Z jednej strony każdy muzyk tej kameralnej orkiestry posiada kompetencje solistyczne i często realizuje partie solowe w wykonywanych na estradzie czy nagrywanych dziełach koncertowych. Z drugiej strony muzycy – nie rezygnując z własnej indywidualności i walorów swej gry – wspólnie tworzą tę wartość, jaką jest specyficzne brzmienie „Ricordanzy” i styl i jej interpretacji. Kształt i wielkość zespołu zmienia się – w zależności od wykonywanych dzieł oraz warunków przestrzennych sali koncertowej. Raz więc „Ricordanza” pojawia się na estradzie jako formacja kilkuosobowa, raz jako mała orkiestra kameralna, a kiedy indziej znów – wykonując dzieła symfoniczne – jako czterdziestoosobowa orkiestra. Zespół jest wykonawcą muzyki włoskiego i niemieckiego baroku (koncertów A. Vivaldiego, T. Albinoniego, A. Corellego, J. S. Bacha), klasycyzmu i romantyzmu, a także dzieł współczesnych oraz muzyki popularnej i jazzu. Cenny element programów „Ricordanzy” stanowią działa nieznane, wydobyte z zapomnienia, a także dzieła po raz pierwszy wykonane. Wśród wykonawców współpracujących z zespołem można wymienić muzyków tej miary co Ida Haendel, Caroline-Haffner-Murat, Natalia-Gutman, Grigori Żyslin, Janusz Olejniczak, Ilia Gringolz, Wiesław Ochman, Leszek Możdżer, Lars Danielsson, Tomasz Strahl, Ilia Grubert. Zespół koncertował w wielu krajach Europy (m. in. w Norwegii, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Niemczech), brał udział w wielu festiwalach, pojawiał się w słynnych salach koncertowych. Jako jedyna z polskich orkiestr regularnie występuje w Filharmonii Berlińskiej jako berlińska Orkiestra barokowa i Berlińska Orkiestra Festiwalowa. Z nagrań płytowych „Ricordanzy” na szczególną uwagę zasługują: płyta z dziełami Albinoniego i Vivaldiego wydana z okazji 300-lecia Uniwersytetu Wrocławskiego (2002), rekonstrukcja koncertu danego przez Niccolò Paganiniego w roku 1829 w Uniwersytecie Wrocławskim (2003, dyr. Stefan Bevier), płyta z muzyką Józefa Zeidlera (2007, uhonorowana nagrodą „Fryderyk”) oraz wybór słynnych uwertur operetki wiedeńskiej (2007, dyr. Jan Ślęk). Patronem „Ricordanzy” jest Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, a jej zapleczem instytucjonalnym – Wrocławskie Towarzystwo Koncertowe.